Mat mellan 2-4 år

Varje ålder har sina svårigheter med maten och det kan vara en daglig kamp att få barnen att äta det man önskar att de skall äta. När man är trött är lätt att ge efter för favoritmaten flera dagar i rad. Många föräldrar är så oroliga att deras barn inte skall få tillräckligt med näring att de är villiga att ge dem precis vad som helst vid matvägran, bara det äter någonting!

Den naturligt kräsna åldern

Åldern mellan 2-4 är utmanande av flera anledningar. Vid två-års åldern sätter barnets naturliga kräsenhet igång. Har man inte fått prova att smaka många olika smaker innan dess kan det vara svårt att börja just vid två. I jägarsamhället är det möjligt att barn mellan 2-4 års ålder redan fått lära sig känna igen bär och annat ätligt så att de själva skulle kunna stoppa i sig föda vid behöv. Sådant barnet inte redan lärt sig känna igen skulle därför kunna vara giftigt. Kanske är det därför det är just i denna ålder barnet kan upplevas som mycket misstänksamma mot nya smaker och rätter. Barn i denna ålder vill också oftast, kanske av samma anledning, se de olika råvarorna i maten och tycker inte om soppor, grytor och röror lika mycket. Dock behöver de tränas i att äta dessa rätter.

När ett litet barn presenteras med en ny sorts mat kommer de först titta på färg och form, sedan kanske känna med fingrarna på maten. Nästa steg är att prova att suga eller bita lite på maten och sedan spotta ut den. Om allt verkar okej provar barnet att ta en liten tugga. Denna process behöver upprepas många gånger och det bästa är förstås om detta sker innan två års ålder. Dock är det viktigt att inte bli arg på ett barn över två som presenteras med ny mat och som har samma undersökande beteende.

Barnets smaklökar

Små barn kan känna igen besk mat lättare än vuxna och tycker ofta inte om denna då besk smak kan indikera att någonting är giftigt. Till denna grupp hör exempelvis avokado, många salladssorter, selleri, broccoli, brysselkål, rädisa, senap, rökt mat, mörk choklad mm. Ha tålamod om ditt barn inte tycker om dessa smaker ännu. Barnets smaklökar utvecklas med åldern och ju fler gånger barnet får smaka på någonting så blir de mer bekant med smaken. Små barn har också en speciell förtjusning i söt mat. Detta kan man utnyttja och lägga frukt i mat som barnet inte annars tycker om.

Utmaningarna med mat i åldern 2-4 år

  1. Kräsenheten och rädsla att prova ny mat (beskriven ovan).
  2. Problem med kommunikationen mellan barn och vuxna.
  3. Barn i denna ålder får lätt utbrott och tantrum när inte kan uttrycka vad de vill (eller när de inte får som de vill…).
  4. Barnet börjar tjata att de vill äta någonting speciellt (ofta inte passande….).
  5. Barnet kan matvägra.

Lösningar

Här kommer några förslag på lösningar till problemen ovan.

Om barnet vanligtvis älskar spagetti och köttfärssås och man vill introducera nya smaker kan man prova att göra grönsaks-spagetti, här med zucchini.

1. Barnet kommer så småningom komma över kräsenheten om den nya maten presenteras på tallriken ofta. Om du vill att ditt barn skall äta broccoli behöver du fortsätta att lägga upp en liten bit på tallriken. Räkna inte med att barnet skall äta det, tjata inte och truga inte, det brukar göra att barnet sätter sig ännu mer på tvären. Låt det ligga där och var noga med att ta mycket själv och prata om hur gott du tycker det är. Prova att laga broccolin (eller vad det är du vill introducera), på ett nytt sätt, kanske ungsbaka istället för att koka, eller smält över lite smör eller droppa citron (eller apelsin) över. Ge inte upp, utan servera barnet en liiiiten bit av det du vill introducera varje gång du lagar det. Det är tillåtet att locka och förhandla med små barn. ”Om du provar en/två/tre små tuggor får du russin till efterrätt (eller en ruta choklad – om man tillåter sötsaker)”. Så länge man är konsekvent och följer igen det man sagt så fungerar denna metod väl – i alla fall för oss! Alltså, om barnet väljer att inte äta dessa tuggor så har de också gjort ett eget val att inte få efterrätt. Då slipper man truga, tjata och bråka och barnet känner att de har val. Är de särskilt sugna på efterrätten finns det en god chans att de provar lite ny mat!

Detta är glass gjord på frusen banan med lite kakao i och liiite ringlad kolasås på. Perfekt efterrätt då den är relativt nyttig och matig.

2. Var lyhörd för vad ditt barn försöker uttrycka. Det kan ju vara så att de inte äter för att de inte mår bra, mår illa eller behöver gå på toaletten. Kanske har de svårt att uttrycka sig. Det tar tid för barn att bli verbala! Träna kommunikationen genom att lyssna på vad barnet försöker säga. Kanske säger de att de inte tycker om maten och föreslår att de istället skall äta någonting onyttigt. Då kan du förklara varför man skall äta nyttig mat, så att kroppen växer och blir stark och att onyttig mat för ofta gör att man blir sjuk och inte orkar leka.

3. Ett litet barn har inte mycket val i livet. De förstår inte varför de måste gå till förskolan, varför man måste sätta på sig en klumpig overall, eller varför man skall behöva sitta på toaletten. Vägran är det enda sätt ett barn kan försöka få val i livet. Att matvägra (eller vägra sova, ta på sig kläder, borsta tänder mm), är ett sätt för barnet att försöka få lite makt över sitt liv. Denna nyfunna upptäckt att man kan vägra någonting är en stor och viktig insikt för barnet. Det är inte fördelaktigt för ett barn att växa upp och inte lära sig sätta gränser för vad de tycker är okej. Men denna egenskap, som vi önskar att våra barn kommer ha som tonåringar och vuxna måste tränas redan nu och vi måste låta barnen lära sig sätta gränser och utrycka tidigt vad de tycker är okej och inte. Att förklara för barnet varför de inte kan äta glass till middag mitt under ett pågående tantrum är nog ingen bra ide, om man vill att barnet skall lyssna. När utbrottet har gått över kan man förklara kort varför man skall äta maten och sedan ge val till barnet så att de känner att de har makt över situationen. ”Vill du ha en eller två bitar morötter?” ”Vill du ha en liten eller stor bit lax?” ”Vill du dricka mjölk eller vatten till maten?”. Låt barnet själv ta upp mat på tallriken. Om du lägger upp, lägg upp en mindre portion.

Svårt vägrande barn

Fundera på om barnet är sjukt eller kanske har ont i magen eller om barnet är väldigt argt för någonting. Det kan finnas en naturlig förklaring till matvägran. Om barnet verkligen vägrar mat kan man prova att lägga upp EN sked mat på tallriken. För vissa barn kan man säga att det är deras mat för kvällen. Då kanske de vill ha mer… då kan man säga ”jasså, vill du verkligen ha mer mat?” ”klart du får mer!”. Vissa barn kan man prova att mata medan man pratar lugnt med dem. Lägg en pytteliten bit mat på skeden. Var inte alltför orolig för barnet så länge det inte rasar i vikt. Då är det läge att be om hjälp av sjukvården.

4. Om barnet får vara delaktig i matlagningen och dukningen brukar det vilja prova maten som lagats. Det är bra om de då och då får röra i grytor, vispa eller leka lite med maten. Några exempel ser du här:

Om ni tillåter att barnet äter sötsaker så kan man ge lite av detta till efterrätt om barnet äter lite av maten först. Annars kan man locka med annat, kanske att de får titta på någonting roligt efter maten. Om man inte vill använda sig av denna metoden (man kanske känner att man mutar sitt barn) så är ett tips att förklara men att sedan inte ta något bråk eller diskussion. Då avväpnar man situationen så att barnet inte känner sig så arg eller utsatt för tjat. Man kan lugnt säga till barnet att de kan gå från bordet, men att maten kommer stå framme en timme till i fall de ångrar sig. Jag har sett många barn gå tillbaka till matbordet efter en stund för att äta klart då de vuxna lämnat bordet och ingen tjatar och trugar.

5. Matvägran hör ihop med barnet sätt att försöka få inflytande och kontroll över någonting i deras liv. Anledningen till att det just är mat är kanske att de inte tycker det ser gott ut, de inte känner sig hungriga eller att det var mitt uppe i en lek och blev störda. Här hemma brukar vi göra roliga matlekar. ”Hitta någonting rött och ät en bit!” Sedan får barnet välja en färg som alla äter en bit av. En annan lek är ”I spy”, ”jag spanar en ärta”, då skall alla äta en ärta. Sedan är det barnets tur.

Att äta grönsaker

En basportion med grönsaker. Gör det färgglatt!

Enligt min erfarenhet tycker de flesta barn om grönsaker eftersom de är färgglada, krispiga och lätta att gnaga på. Ofta är det föräldrarna eller andra i omgivningen som kan göra barnet misstänksamt mot grönsaker. Kanske säger man att barnet är ”SÅ duktigt” för att de äter grönsakerna, eller så har man bråttom och glömmer servera grönsaker ofta nog. Mitt tips är att ha ärtor, majs, gurka, morotsstavar och små tomater hemma alltid som man kan lägga först på tallriken. Det skall se riktigt färgglatt och inbjudande ut! Lägg alltid upp lite grönsaker även om barnet inte äter. Att lägga lite frukt på tallriken kan fungera bra. Dessutom har barnet någonting att tugga på om det skulle vara så att de är lite misstänksamma mot maten.

Ren mat

Många barn vill se vad maten innehåller. Därför kan det vara bra att lätt upp allting så att de olika råvarorna syns väl. Låt bli att gegga ihop allting för mycket. Man kan sedan träna barnet att äta grytor och soppor genom att låta dem vara med att laga maten eller genom att lägga någonting de tycker är väldigt gott i grytan. Minimajs fungerar utmärkt i grytor! prova att göra såser med frukt i, det kan också vara populärt. Här hemma fungerar en kall sås med ananas i bra till fisk. När jag lagat grytor försöker jag fiska upp grytbitar av kött och grönsaker så att man tydligt ser vad det är.

Sammanfattning – mina bästa tips

  • Tvinga och tjata inte med mat! Det gör problemet värre och barnet kommer se matstunden som någonting negativt och ett tillfälle att utöva maktvägran.
  • Låt barnen vara delaktiga i matlagningen.
  • Lek någon lek vid matbordet!
  • Visa inte barnet om du är orolig för att de inte äter – det gör inte situationen bättre. Barnet kommer äta igen när det är tillräckligt hungrigt och många föräldrar oroar sig i onödan.
  • Låt barnets tallrik stå kvar en timme efter maten så att de kan gå tillbaka och äta efteråt.
  • Lägg lite färgglada grönsaker/frukter på tallriken varje måltid.
  • Förhandla om någonting gott efter maten som belöning (behöver inte vara onyttigt!).
  • Lägg upp EN sked mat på tallriken till matvägrande barn. En stor portion kan se hotande ut.
  • Ge inte samma mat flera dagar i rad. Tre dagar med pasta och köttbullar kan göra barnet misstänksamt mot att prova någonting annat den fjärde dagen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *